Elbotechnology.nl maakt gebruik van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn. Graag willen wij uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u betere en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?

Menu
Home > Blog / Nieuws > René van der Zanden: "Intercomsystemen lijken moeilijker dan ze zijn"
Vrijdag 04 Maart 2016

René van der Zanden: "Intercomsystemen lijken moeilijker dan ze zijn"

"Installateurs krijgen met steeds meer intercomsystemen en -merken te maken, maar ze werken maar één keer in de zoveel tijd met intercom en wij dagelijks. Dus benaderen ze ons vaak met vragen."

René van der Zanden is Technisch Specialist bij Elbo, en krijgt veel vragen over de intercomsystemen die ze leveren. Zeker nu ze steeds vaker met IP werken: "Vroeger was alles analoog, dat was een kwestie van aanleggen en aansluiten. Er komt bij de nieuwe digitale systemen hele specifieke kennis kijken, dus vooral als een installateur er voor het eerst mee werkt krijg je veel vragen." Gelukkig kan René deze goed beantwoorden.

Installateurs goed begeleiden

"Ik zit hier nu 8 jaar, daarvóór heb een opleiding Elektrotechniek gedaan. Toen ik bij Elbo begon ben ik ook nog een opleiding Electronica gaan doen, dan gaat het om fijner spul: op printniveau. Er komt wat meer productkennis bij kijken, en kennis over netwerken natuurlijk." Dat wordt steeds belangrijker? "Het wordt allemaal steeds specialistischer, je merkt dat installateurs daardoor steeds vaker afhaken, vooral de installateurs die leidingen leggen in ruwbouw en het verder niet zo interesseert. Dan vertrouwen ze op ons in om het in de lucht te krijgen." Hoe doe je dat? "We lopen dan bijvoorbeeld een dag mee op een bouwplaats bij nieuwe klanten, om alles goed uit te leggen en vragen meteen te beantwoorden. Gisteren heb ik een klant geholpen die voor het eerst met een tweedraads systeem werkte. Dat is een uurtje werk, maar de klant is wel tevreden." En daar gaat het om natuurlijk.

"Ik merk vaak dat altijd bepaalde medewerkers bij een klant de domotica doen, die maken de installaties. Dat zijn ook degenen die bij ons op een training komen. Het gaat dan bijvoorbeeld om onderhoudsbedrijven die bij ons langskomen om te horen hoe ze het onderhoud moeten doen, maar ook installatiebedrijven die een paar man langs sturen." En wat willen ze dan weten? "Ze willen bijvoorbeeld weten welke kabels ze nodig hebben voor domotica. De installateurs leggen de leidingen, en dan komt iemand van een extern bedrijf het allemaal inregelen. Je hebt domotica-leveranciers die de installateur alles laten doen en het daarna zelf in komen regelen." Dus als jullie ze helpen wordt dat gewaardeerd? "Ze hebben zeker interesse als wij ze helpen met de stap van kabels leggen naar domotica. Bij wat grotere bedrijven hebben ze één persoon die alarminstallaties maakt of brandmelding." En die moet wel goed geïnformeerd worden natuurlijk.

Trainingen in intercom

"We geven bij elk project een tekening op maat mee, ze krijgen er ook een paar tips bij. En als ze er dan niet uitkomen mogen ze altijd bellen. Dat is ook wel de kracht van Elbo, dat we zo'n uitgebreide helpdesk hebben. Maar ik zou zelf ook hetzelfde doen als ik op locatie sta, even bellen en je krijgt het duidelijkste antwoord." En over camera's? "Als we vragen krijgen over IP-camera's dan varieert dat: van mensen die stap voor stap moeten worden uitgelegd wat ze moeten doen, en klanten die er weinig moeite mee hebben. We hebben nu een nieuw soort camera van Urmet die net iets anders aangesloten moet worden, daar bellen ze ook vaak over." En trainingen helpen ook.

"We geven ook trainingen over ons IPerVoice intercomsysteem, de mensen die de training tot nu toe hebben gevolgd hadden het zo onder de knie. Tijdens de training wordt uitgelegd hoe het werkt, meestal pakken we het spul erbij en laten we ze zelf aansluiten en programmeren. Dat werkt het beste, dat ze er zelf mee gespeeld hebben." Het is niet moeilijk? "Heel spannend is het inderdaad niet, je moet er een tijdje mee gewerkt hebben. Er zijn wat geavanceerdere dingen die het moeilijker maken, maar bijvoorbeeld lichtschakelaars zijn natuurlijk 'a piece of cake'. Ik vind het zelf ook een makkelijk systeem, niet alleen omdat ik er dagelijks mee werk." En dat maakt het werk ook leuk voor René.

"Ik vind de afwisseling leuk: binnen en buiten, om en om. En we blijven doorontwikkelen, de nieuwe IP-systemen die we hebben die het draadloos werken mogelijk maken, en de koppeling met je telefoon bijvoorbeeld. De vele vragen maken het wel hectisch natuurlijk, maar ik vind dat alleen maar plezierig. Ik vermaak me wel."

Edwin   Vlems
Edwin Vlems
Marketing Manager

Edwin Vlems is Marketing Manager van metaalgroothandel MCB en helpt B2B-bedrijven met inbound marketing: het online plaatsen van het verhaal van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten. Hij spreekt en schrijft over Inbound Marketing, Content Marketing en Social Media. Je kunt hem vinden op http://edwin.vlems.nl.