Home - Blog / Nieuws - Roest op mijn roestvrij stalen plaat

Roest op mijn roestvrij stalen plaat

RVS onterecht Roest Vrij Staal

Het begint al met een eerste misvatting. In de volksmond heeft RVS onterecht de naam Roest Vrij Staal gekregen, want het zou Roest Vast Staal moeten zijn. Het begrip ‘roestvrij’ is alleen voorbehouden aan edele metalen zoals goud en platina. RVS is een legering van onder andere ijzer, chroom en koolstof. Door het chroom ontstaat er een laag aan de buitenkant van het metaal een beschermende laag. Die ontstaat vanzelf. Het mooie hiervan is dan ook nog eens dat bij een beschadiging die laag zichzelf hersteld. Door verschillende samenstellingen te gebruiken ontstaan er ook verschillende soorten RVS. RVS 304 en RVS 316 zijn de meest bekende soorten en die worden beiden toegepast in de door Elbo geleverde producten.

roest op rvs

Toch roest op RVS


Hoe kan er dan toch roest ontstaan op RVS? Daar zijn verschillende oorzaken voor. Wanneer de omstandigheden waarin het RVS gebruikt wordt hardnekkig genoeg zijn, zal RVS toch gaan roesten. Een hele belangrijke factor is chloor en chloor komt meer voor dan je zou verwachten. Denk bijvoorbeeld aan water. Natuurlijk zit er chloor in zwemwater, maar daarmee komen onze producten niet gauw in aanraking. Ik bedoel ook gewoon stadswater, maar evenzo in veel poetsmiddelen zit chloor. Ook in zout/pekel welk gestrooid is voor gladheidbestrijding zitten chloriden.

Aanwezigheid van ijzer zorgt voor roest

Een andere belangrijke factor is de aanwezigheid van ijzer. Eigenlijk mogen er bij het verwerken van RVS geen stalen gereedschappen gebruikt worden. Er zouden ijzerdeeltjes achter kunnen blijven. Die ijzerdeeltjes beschadigen vervolgens de hierboven genoemde beschermlaag waardoor het RVS toch gaat roesten. Die ijzerdeeltjes kunnen natuurlijk ook ergens anders vandaan komen. Daarom zijn er meer factoren. Verontreinigd water waarin voor RVS agressieve stoffen zitten. Denk aan een plas regenwater waar door heen gereden wordt. Onze aardkorst bestaat voor ongeveer 5% uit ijzer. Aangezien water gemakkelijk alles opneemt, neemt het dus ook ijzer op uit de watervoerende lagen in de aardkorst. Ondiep grondwater kan grote hoeveelheden opgelost ijzer bevatten. Laatst nog kreeg ik een foto onder ogen waar over de volle breedte van de zuil de spetters nog duidelijk zichtbaar waren. Het intercomtoestel op de foto zag er wel al vies uit, maar roestte nog niet. Toch zal dat niet lang gaan duren. Door het vocht in de lucht komt er een dunne ijzeroxidelaag (roest) over de plaat en deze zal het RVS gaan besmetten. Het komt voor dat er ijzerdeeltjes in de lucht zitten. Dit kan bijvoorbeeld al veroorzaakt worden door treinen in de buurt. Dit wordt ook wel vliegroest genoemd. In de praktijk bij Elbo Technology zijn bovenstaande oorzaken niet de enige voorkomende oorzaken voor roest op RVS intercomtoestellen. Soms zien we dat de posten met gewone verzinkte boutjes en moertjes gemonteerd worden.

Idealiter wordt RVS na montage, maar ook periodiek (max. jaarlijks) schoongemaakt. Daar zijn diverse specifieke middelen voor in de handel. Deze middelen zijn doorgaans op zuurbasis en dienen afgespoeld te worden met geneutraliseerd water.

Goed onderhoud voorkomt roest

Nabehandelingen komen voor. Denk aan een extra beschermlaag als een coating of (blanke) lak. Een andere nabehandeling is passiveren. In dit proces wordt de beschermlaag van RVS, welke door bewerkingen van het RVS als lassen of buigen verstoord zou kunnen zijn, weer maximaal hersteld. Passiveren is geen 100% garantie tegen roest, zeker niet wanneer er bijvoorbeeld schoon gemaakt wordt met een chloor houdend middel, of wanneer die passivering beschadigd wordt door bijvoorbeeld een schroevendraaier bij het monteren. Doordat bij een juiste montageprocedure en regelmatig onderhoud er eigenlijk geen risico is voor roest doen we dit bij Elbo niet standaard.

Het komt dus voornamelijk neer op onderhoud. Maak regelmatig de zuilen, entreepanelen of intercomtoestellen, op een goede manier natuurlijk, schoon.

rvs met roestplekken

Wanneer de DeLorean DMC-12 die vooral bekend werd door de film “Back To The Future” niet regelmatig schoongemaakt zou worden, zou hij zeker ook al roesten..

Mart Linssen
Technisch manager

Met een technisch hart werken met mensen. Zorgen dat de neuzen dezelfde kant op staan bij met name probleemaanpak of mate van afwerking en dat alles het liefst met veel enthousiasme, passie en boven alles met veel plezier.

 


Gerelateerde projecten

U wilt nog meer weten? Ontdek hier aanvullende berichten, artikelen, blogs en video's die gerelateerd zijn aan het onderwerp van uw keuze. Wij hebben ze voor u verzameld en overzichtelijk gebundeld. Wij wensen u veel leesplezier en horen het graag als u bijzonder specifieke informatie nodig heeft.